توصيه مطلب
۰
 
داستان‌های فردی که قربانی خشونت استالین شد
 

داستان‌های فردی که قربانی خشونت استالین شد
 
ایراس؛ داستان های عجیب او گاهی پیش از آغاز، به پایان می رسند و مخاطب، در دالان بی انتهای حیرت حاصل از آن ها، حتی لحظه ای از یورش شوخ طبعی بی رحمانه در امان نیست.

کتاب «امروز چیزی ننوشتم» نوشته "دانیل خارمس" با ترجمه "رضا مرتضوی" در شاخه ادبیات جهان انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شد. این کتاب که گزیده ای از داستان ها و نوشته های خارمس است، اولین کتابی است که از او به فارسی منتشر می شود.

در ابتدای کتاب «امروز چیزی ننوشتم»، پیش درآمد بلندی درباره زندگی و آثار خارمس آورده شده که در بخشی از آن درباره جایگاه خارمس آمده: "در تصویر رایج داخل و مخصوصا خارج از روسیه، خارمس در حال تبدیل شدن به یکی دیگر از نماد های هنرمند به مثابه قربانی استبداد شوروی است که پس از سقوط پرده آهنین کشف و بازیابی شد. روند نشاندن خارمس در جایگاه نویسنده ای ضد فرهنگ که در دوران تاریکی به وسیله طنز ابزورد خود با نیرو های تاریکی مبارزه می کند در کار های دانشجویان و پژوهشگران و همچنین تولیدات تئاتری و تفاسیر غیر رسمی روی وبلاگ ها و سایت ها فراگیر شده است."

«رویدادها»، «پیرزن»، «دفتر آبی» و «نوشته های دیگر» عناوین بخش های مختلف کتاب خارمس است که نام اصلی اش «دانیل ایوانویچ یواچف» بوده است.

ناشر در شرح کتاب آورده است: "دراواخر سال ۱۹۳۰ خارمس تعدادی از قطعات کوتاه نثر و نمایشنامه های خود را در یک دفتر ساده پاکنویس کرد. مجموعه آثاری که در این دفتر آمده اند غالباً (با جوهرمشکی) از دفتر ها و چرکنویس های دیگر پاکنویس شده اند و معمولاً نسبت به نسخه اول کمی ویرایش شده اند."

دانیل خارمس از نویسندگانی بود که قربانی خشونت دستگاه پلیس رژیم استالین شد. او سه بار دستگیر شد که هر سه بار هم ژوزف استالین بر این دستگیری ها نظارت داشت. اولین باردرسال ۱۹۳۱ به اتهام عضویت در گروه نویسندگان کودک ضد شوروی، بار دوم به بهانه فروشندگی در بازار سیاهی مشکوک درسال ۱۹۳۵ و در نهایت در سال ۱۹۴۱ هنگامی که ارتش آلمان به اتحاد جماهیر شوروی حمله کرد و تمام کسانی که سابقه محکومیت سیاسی داشتند در سراسر کشور و همینطور لنینگراد به دلیل احتمال خیانت به کشور دستگیر شدند.

حقایق بسیاری در مورد قربانی شدن خارمس به دست رژیم شوروی برای گفتن وجود دارد. این کتاب دستنوشته های مردی است که داستان ها، حکایت ها و تمثیل هایش، تفسیری است بر خشونت قدرت و پوچی زندگی از دید حزب کمونیست در شوروی سابق.

به اعتقاد کارشناسان فضای داستان ها و روایت های کوتاه «خارمس» فضایی سرد، آبزورد، غریب و نمادین است. در لایه های تودرتوی داستانک های او می توان وضعیت انسان های تنها و منزوی را همراه با گونه ای انفعال در این موقعیت مشاهده کرد. او در تعمد برای ساختن چنین شخصیت هایی به زندگی روزمره ما سرک می کشد و مضامینش را در همین موقعیت های ساده و پیش پا افتاده محور داستان قرار می دهد.

گاهی از پیرزن هایی میگوید که یکی یکی از پنجره افتاده و سقوط می کنند و راوی از دیدن آن ها خسته می شود، گاهی در قالب ایجاد موقعیت های طنزآمیز به سبکی از نوشتار نزدیک می شود که شبیه متن های گروتسک با گونه ای از توهم و ترس همراه است. داستان های عجیب او گاهی پیش از آن که آغاز شوند، پایان مییابند. مخاطب داستان های خارمس، در دالان بی انتهای حیرت حاصل از آن ها، حتی لحظه ای از یورش شوخ طبعی بی رحمانه او در امان نیست.

استاد بلامنازع قالبی که ما اکنون آن را با نام مایکروفیکشن می شناسیم چیره دستانه عناصر سوررئال و ابزود را در هم می آمیز و گونه خاصی از ادبیات آوانگارد پدید میآورد که حتی با گذشت بیش از هفتاد سال از درگذشت نویسنده اش جذابیت ادبی خود را حفظ کرده است.

این کتاب در ۲۳۰ صفحه و با قیمت ۹ هزار تومان منتشر شده است.


پایان متن/
Share/Save/Bookmark
کد خبر: 34797