توصيه مطلب
۰
 
بازگشت قرقیزها به ریشه های فرهنگی خود
 

قرقيزستان به‌عنوان يكي از كشورهاي واقع در آسياي ميانه به دنبال احياي سنت‌هاي خود مي‌باشد و در اين راستا سياست‌هاي ملي و بين‌المللي را دنبال مي‌كند.
بازگشت قرقیزها به ریشه های فرهنگی خود
 
ايراس؛ بسیاری از قرقیزها در حرکتی که مزایای اجتماعی و اقتصادی دارد، در حال احیای مواردی از سنت های چادرنشینی قدیمی خود هستند.

بسياري بر اين باورند که سنتهای محلی چادرنشینی قرقیزستان که مقامات در زمان شوروی توجهی به آنها نمی کردند، در حال احياء ميباشند و اکنون بازیابی شهرت خود را تجربه می کنند.

وزارت فرهنگ، اطلاع رسانی و گردشگری قرقيزستان اعلام كرد كه مردم در حال ارزیابی مجدد ارزش های خود هستند و مشهود است كه درصددند تا دانش پیشینیان خود را حفظ کنند. احیای علاقه به ریشه های افراد نشانۀ تحول در آنها ميباشد. تا كنون این احیا خود را به چندین شیوه نشان داده است:

- افزایش مشارکت در جشنواره های فرهنگی؛
- به رسمیت شناختن بین المللی بودن برخی از سنت ها؛
- افزايش گردشگران بهمنظور آشنايي با سنت قرقيزها؛
- رشد برخی از بخش های اقتصادی؛


► افزایش شهرت جشنواره ها

قرقیزستان امسال در ۵ مارس برای چهارمین سال پیاپی، روز ملی آک-کالپاک را جشن گرفت. اين روز به مناسبت جشن کلاه نمدی سفید سنتی در نظر گرفته شده است. جشنواره های امسال شرکت کنندگان را با یکي ديگر از سنتهاي فرهنگی قرقيزستان آشنا کرد و آن رقص محلي "كارا-جورگر" بود كه توسط گروه رقص اجرا شد و در طي آن یک آهنگ چادرنشینی کهن نواخته شد و صدها نفر را به خود جذب كرد.


► حفاظت دولت از یک حماسه

فرهنگ کهن قرقیزستان در راستاي احياي سنتهاي خود به دنبال به رسمیت شناخته شدن بین المللی آنهاست.

يكي از متخصصين میراث فرهنگی اظهار داشت كه یونسکو سال گذشته با اکثریت آرا سه حماسۀ قرقیزستان "ماناس"، "سمتی" و "سیتک" را در فهرست میراث جهانی قرار داد و در سال ۲۰۱۲نيز قرقيزستان به مدت چهار سال در کمیتۀ درون دولتی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی برگزیده شد.


► جذابیت های بیشتر برای گردشگران

مشارکت یونسکو در اين زمينه سبب جذب گردشگران بيشتري شده است چراكه قرقیزستان را بهعنوان یک مقصد گردشگری تبلیغ مينمايد؛ زيرا قرقيزستان در فهرست انتخابی یونسکو [که حاوی جاذبه ها است] قرار دارد و اين اسامي به تمامي كشورهاي دنيا ارسال ميشود و از آنجا كه قرقیزستان خود را به عنوان یک کشور داراي جاذبههاي گردشگری اعلام کرده است، تبلیغ خود را در خارج از مرزها ضروری می داند.

همچنين قرقيزستان براي شهروندان ۴۴ کشور ثروتمند جهان بهمنظور دیدار از جاذبههاي كشور خود، سياستي را در نظر گرفته است كه براي تحقق اين امر نيازي به صدور ويزا نباشد. تمامي اين تلاشها ثمر بخش بوده اند و در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳ میلیون گردشگر از این کشور بازدید کردند که نسبت به سال۲۰۱۲ ده درصد افزایش داشته است.


► افزایش «مارک های» قرقیزستان
قرقيزستان علاوه بر اينكه به دنبال احياي سنتهاي خود ميباشد سياست افزايش "عرق ملي" را نيز دنبال ميكند، به همين منظور حجم كالاهاي توليد داخل را چندين برابر كرده است.

آیگریم ۲۱ ساله کارمند بانک، دلیل افزایش فروش البسه سنتی را چنين تشريح نمود: "در حال حاضر برگزاري جشن عروسی با لباس سنتی بسيار رايج شده و بسياري را نيز به خود جذب كرده است؛ تا آنجا كه اين پديده به مد روز بدل شده است."

اين موضوع به مواد خوراكي نيز تعميم يافته است و فروش مقسیم-از نوشیدنیهاي سنتی قرقیزستان که از جو و حبوبات دیگر تهیه می شود- كه سال ها شهرت محدودی داشت رو به افزایش گذاشته است.

افزايش توليد شرکت نوشیدنی شورو، گواه اين مدعاست. اين شركت در سال ۱۹۹۲ روزانه تنها۸۰ لیتر مقسیم تولید می کرد اما امروز این رقم به روزانه حدود ۷۰ تن افزايش يافته است. مالک شرکت شورو اظهار داشت : "از اينكه تصمیم عاقلانه و درستي برای تولید مقسیم گرفته ایم بسيار خوشحاليم. با احیای این سنت، شهرت غذاهای سنتی افزايش يافته و در اين راستا تصميم به توليد ساير نوشيدنيهاي سنتي خود گرفتهايم."



پايان متن/
Share/Save/Bookmark
کد خبر: 36315