توصيه مطلب
۴
 
نمایشگاه خاطرات جنگ ۱۸۱۲ در مسکو
 

نمایشگاه خاطرات جنگ ۱۸۱۲ در مسکو
 

ايراس: ۵ سپتامبر سال ۲۰۱۲، موزه ساریتسینو (Царицыно) شهر مسکو به مناسبت دویستمین سالگرد پیروزی در جنگ با ناپلئون نمایشگاهی تحت عنوان "جنگ حلبی، نمایشگاه خاطرات جنگ ۱۸۱۲"، برگزار کرد. در این نمایشگاه، آثاری با موضوعات تاریخ ملی و هنر به معرض نمایش گذاشته شد. این آثار با استفاده از تکنیک کولاژ شکل گرفته و به اشعاری از شعرای بزرگی همچون داویدوف و سوماروکوف مزین گشتهاند.

شایان ذکر است که چسبانهکاری یا کلاژ (به فرانسوی: Collage) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف (چون کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس و جز اینها) را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب میچسبانند. و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن میپردازند. تکهچسبانی در اوایل سده بیستم به تکنیک محبوب هنرمندان نوگرا تبدیل شد. نقاشان کوبیست، دادائیست و سورئالیست این اسلوب را بکار میگرفتند. پابلو پیکاسو، نقاش کوبیست، اولین فردی بود که این روش را برای نقاشی (طبیعت بیجان با صندلی، ۱۹۱۲) بکار برد. هانری ماتیس، کازیمیر مالهویچ، دیوید هاکنی و بسیاری دیگر نیز آثاری را با این اسلوب خلق کردهاند.

"بگذار هر جنگی، جنگ حلبی باشد، بگذار بچهها در دوران کودکی خود با سربازهای عروسکی حلبی سرگرم شوند و تاریخ نظامی خود را در آینده از کتابها و اسناد دیگر فراگیرند در حالیکه وحشت از جنگ را هیچگاه از نزدیک تجربه نکردهاند". این شعار، ایده اصلی اين نمایشگاه است. این نمایشگاه به همت آناتولی آرلوف (Анатолий Орлов) هنرمند معاصر روس برگزار گرديد. این هنرمند که در رشتههای مختلف نقاشی صاحب سبک است، فارغالتحصیل دانشکده چاپ و نشر مسکو میباشد. طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ آرلوف به عنوان مدیر هنری انتشارات "ادبیات"، انتشارات "اتحادیه نویسندگان اتحاد جماهیر شوروی" و سردبیر مجله "آگانیوک" مشغول به فعالیت بوده است. وی پایهگذار سبک جدید کوپیوریزم در هنر است. آرلوف تاکنون در بسیاری از نمایشگاههای داخلی و خارجی شرکت داشته است و آثارش در مرکز ملی فرهنگ و هنر ژرژ پامپیدو در شهر پاریس نگهداری میشود.
۱۱ جولای سال جاری نیز، نمایشگاه مشابهی به مناسبت دویستمین سالگرد پیروزی در جنگ ۱۸۱۲ در شهر سنت پیتربورگ روسیه برگزار گردید و بیش از ۱۰۰ اثر هنری مشتمل بر آثار نقاشی، گرافیک، هنرهای تزئینی و دستی از موزه دولتی روسیه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

سوژه نبرد و پیروزی در دوران جنگ میهنی سال ۱۸۱۲ در آثار نقاشی هنرمندانی همچون ولادیمیر موشکوف ("نبرد لایپزیک، ۱۸۱۵")، میخائیل تیخونوف ("تیراندازی به سوی فرانسویان توسط میهن پرستان روس در مسکوف۱۸۱۳") و ... نمود پیدا کرده است. در سال ۱۸۱۲ ایوان لوچانینوف با خلق تابلوی مشهور"دعای خیر برای سرباز داوطلب در سال ۱۸۱۲"، مفتخر به دریافت عنوان هنرمند از آکادمی هنر روسیه شد. این تابلو نقاشی از شهرت غیرمنتظرهای برخوردار گشته و بارها توسط خود لوچانینوف کپی شد. هنر گرافیک روسی در دوران جنگ ۱۸۱۲ به لحاظ تنوع سوژه، ژانر و تکنیک از دوران دیگر متمایز میگردد. کاریکاتور سیاسی اولین واکنش نسبت به تجاوزات ناپلئون بود. شکوفایی این هنر را میتوان در بین آثار تربینیف، ونتسیانوف و ایوانوف جستجو کرد. آثار تربینیف و ونتسیانوف در فاصله سالهای ۱۸۱۲ تا ۱۸۱۴ با تکنیک گراور که شبیه هنر سنتی چاپ و نقشینه کردن با دست بود، بارها تیراژ پیدا کردند.

حادثه آتشسوزی شهر مسکو و صحنه نبرد در میدان بارادینو از موضوعاتی هستند که اهمیت خاصی در آثار نقاشی مربوط به حوادث جنگ ۱۸۱۲ پیدا کردهاند؛ از این میان میتوان به تابلو "شکست مارشال داو در شهر سرخ، ۱۸۱۲-۱۸۱۳" اثر واسیلی شبویف اشاره کرد. یکی دیگر از جلوههای هنری مربوط با جنگ ۱۸۱۲، انعکاس صحنههای نبرد و نقاشی چهرههای اصلی این جنگ: امپراطور الکساندر، ژنرال کوتوزوف و... بر روی ظروف چینی، شیشهای، ظروف نقره، فلزات رنگی، نقاشیهای دیواری و... است.

منابع:
۱- "نمایشگاه سال ۱۸۱۲"، پرتابل خبری استرانا
http://strana.ru/journal/afisha/۲۱۱۴۲۵۹۷
۲- "نمایشگاه خاطرات جنگ ۱۸۱۲ در موزه ساریتسینو"
http://www.museum.ru/N۴۶۷۰۲
۳- "هنر کلاژ"
http://fa.wikipedia.org

گردآوری و ترجمه: مرضیه حیدری، عضو شورای فرهنگی ایراس

Share/Save/Bookmark
کد خبر: 26604